برنامه تلويزيوني «هفت» به تهيهكنندگي فريدون جيراني اگرچه بسياري از اوقات محافظهكارانه عمل ميكند، اما چندهفتهاي است با ارائه نظرات مخالفان وضع فعلي سينماي ايران، با حاشيههايي همراه است. چند شب پيش و در جديدترين قسمت اين برنامه بحثي درباره سينماي مستهجن درگرفت كه با سخنان تند حاضران همراه بود. همايون اسعديان كارگردان سينما آغازگر اين بحث چالشي بود. او گفت: «فيلمهايي كه تحت عنوان سرگرمي ساخته ميشوند و اكثريت سينما را هم تشكيل ميدهند بايد از يك استانداردي برخوردار باشند، نه اينكه آنقدر به نظر مردم تقدس بدهيم كه استانداردها را فراموش كنيم. نبايد به سليقه مردم تقدس داد و عوامگرايي را ترويج كرد. وظيفه هنر اين نيست كه آن چه را مردم ميخواهند به آنها بدهد، البته معتقد هم نيستم سينما مقولهاي صرفا فرهنگي است.» اسعديان يكي از دلايل مشكلات فعلي سينما را در بخش صدور پروانه ساخت فيلمها دانست: «گلوگاه ما پروانه ساخت است كه آن را باز گذاشتهايم. چگونه در اين شرايط ميتوانيم خروجي را كنترل كنيم؟ اينكه هشت فيلم را بهطور همزمان اكران كنيم، افتخار نيست، بلكه اين فيلمسوزي است.» اين كارگردان درباره دخالت دولت در سينما نيز اظهار كرد: «در بسياري از موارد تركيب كارگردان و تهيهكننده از همان ابتدا و در زمان پروانه ساخت نشان ميدهد كه در انتها با چه فيلمي روبهرو هستيم. بايد در اين زمينه دخالت كرد. بايد بيايند و بگويند اين كف توليد با اين كف كارگرداني همخواني ندارد. اگر اين دخالت است، چه اشكالي دارد كه دخالت صورت بگيرد؟ در غير اين صورت چه كسي پاسخگوي اكران است؟ نميتوان هنگام گرفتن پروانه ساخت گفت:«نبايد دخالت وجود داشته باشد اما در اكران بگوييم چرا دخالت نميكند. آن هم در كشوري كه 90درصد اقتصادش دولتي است.» مسعود فراستي منتقد در پاسخ به سوال پرسيده شده و نقطه نظرات اسعديان گفت: «به نظرم اين منطقي كه عنوان شد، منطق روز و ملموسي است اما بحث در اينجاست كه بياييم فيلمي كه با نازلترين شكل ساخته شده است، را بگوييم «اين نظر مردم است.» او نقد دو مقوله «فيلمفارسي» و «سينماي جشنوارهاي» را درست خواند: «حمله شخص من به «فيلمفارسي» يك حمله قديمي است و ربطي به اين برنامه ندارد. نقد «سينماي جشنوارهاي» نيز تا سه، چهار سال پيش ابدا صورت نميگرفت. حرف ما اين بود كه نبايد فيلمي ساخت كه در خارج از كشور آبروي ما را ببرد يا همهچيز را بفروشد تا جايزه بگيرد، البته بايد دقت كنيد كه نقد اين دو جبهه از سينما به معناي نقد كل سينماي ايران نيست. بايد كارشناسي كرد چه اتفاقي افتاده است كه از امثال «آواز تهران» به «شارلاتان» و «درد بزرگ» رسيدهايم.» به گزارش ايسنا، در ادامه بحث، محمدحسين فرحبخش تهيهكننده ضمن انتقاد از مباحث مطرح شده در برنامه «هفت» نسبت به سينماي سرگرمي گفت: «من به هيچوجه بحث سينماي مستهجن را قبول ندارم. اينكه فراستي در چندماه گذشته در اين برنامه مرتبا بحث فيلمهاي مستهجن را مطرح ميكنند يا ناشي از اين است كه ايشان معني مستهجن را نميفهمند يا مورد ديگري است. مگر ميشود نظام جمهوري اسلامي به فيلم مستهجن پروانه ساخت يا نمايش بدهد؟ تعريف مستهجن غيراخلاقي است. به نظر من مدعيالعموم ميتواند عليه ايشان اعلام جرم كند.»تهيهكننده فيلم «شارلاتان» افزود: «به نظر من اينكه از «آواز تهران» به «دردسربزرگ» رسيديم يكي از دلايل آن منتقدان هستند. به نظر من مردم اصلا نميدانند منتقد خوردني است يا پوشيدني.» او در ادامه نوع نگاه مسعود فراستي منتقد و كارشناس برنامه «هفت» را انتقادي ندانست: «ايشان كه هر هفته مداوم فيلمها را ميكوبند تا مردم براي ديدن آنها نروند، بايد بداند كه ناله و نفرين زن و بچه ما پشت اوست. اين نگاهها را نگاه تخريبي ميدانم نه نگاه انتقادي و سازنده. خواهش من از شما (فريدون جيراني)، تهيهكننده و مجري برنامه «هفت» اين است كه يا اين برنامهتان را جمع كنيد يا اگر قرار است آن را ادامه بدهيد، در خدمت سينماي ايران باشد.»
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
پیوندهای روزانه
آمار سایت
کدهای اختصاصی