loading...
مجله اینترنتی پرنیان
پرنیان بازدید : 474 یکشنبه 07 آذر 1389 نظرات (0)

دسته گل عروس

در حالی که بیش از 30 هزار زوج در تهران با هزینه‌ای بالغ بر 300 هزار تومان از طریق کانون ازدواج آسان زندگی خود را آغاز کردند، هنوز زوج‌هایی هستند که هزینه دسته‌گل عروسی‌شان به اندازه مبلغ یک ازدواج آسان یا بیشتر از آن است.

فارس: ازدواج به مفهوم در کنار هم قرار گرفتن زن و مرد برای رسیدن به تکامل، آرامش و بقای نسل است.

از قدیم و الایام رسم بر آن بود که وقتی دست دختر و پسر را در دست یکدیگر می‌گذاشتند، مقدماتی برای آغاز زندگی مشترک آن دو فراهم می‌شد؛ مقدماتی که روزگاری با صفا، صمیمیت و سادگی همراه بود و همه دست به دست یکدیگر داده تا با ساده‌ترین امکانات عروسی دو جوان سر بگیرد.

دخترک با ذوق و شوق از باغچه حیاط گلی بر می‌چید و به دور آن روبانی بسته و با چشمان براق از خوشحالی و شعف، آن را به خواهر خود هدیه می‌داد و می‌گفت این هم دسته گل عروسیت؛ او نیز با مهربانی گل را می‌گرفت و در شب عروسی خود آن را به همراه داشت و غنچه‌ای از آن را جدا کرده و در جیب پیراهن همسرش قرار می‌داد و هر دو لبخند زنان به استقبال یک زندگی پر از محبت می‌رفتند.

آن دخترک فکر نمی‌کرد که روزگاری انتخاب دسته گل عروس نیاز به مقدماتی داشته باشد تا حدی که برای آغاز یک زندگی مشترک هزینه‌ای گزاف داشته و عروس و دامادها ساعت‌ها وقت خود را صرف انتخاب آن کنند.

دخترک در گمان خود لبخند و تفاهم را مفهومی از زندگی مشترک می‌دانست اما امروز این لبخند را بر لبان گلفروشانی می‌بیند که با مدل‌های مختلف تزئینات گل عروس و با بکارگیری از گل‌های گرانقیمت در تزئینات دسته گل، ماشین و اتاق عقد عروس، بازار کارشان گرم شده و هر روز برای تبلیغات بیشتر خود دست به ابتکارهای جدیدی در این کار می‌زنند.

در حالی که افرادی خیّر برای ترویج ازدواج آسان بیش از 30 هزار زوج را در تهران با هزینه‌ای بالغ بر 300 هزار تومان به خانه بخت فرستاده‌اند، زوج‌هایی هستند که هزینه دسته گل عروسیشان به اندازه مبلغ یک ازدواج آسان یا بیشتر از آن می‌شود.

*جای بسی تأمل دارد

ازدواج‌هایی که با 300 هزارتومان توسط خیرین صورت می‌پذیرد شامل 10 خدمت «تمامی مراحل ثبت ازدواج رسمی و اجرای عقد، تالار پذیرایی، اتاق عقد، کارت دعوت مراسم، لباس عروس، آرایش عروس، اتومبیل عروس، تزئین دسته گل عروس، فیلمبرداری توسط آقا و خانم، پذیرایی میوه و شیرینی برای 100 نفر» است و جای بسی تأمل دارد که ماشین عروسی که 800 تا یک میلیون تومان بابت تزئین گل‌آرایی آن وجه پرداخت می‌شود، می‌تواند هزینه ازدواج «سه زوج جوان» را تأمین کند.

این گزارش برآوردی از هزینه‌های گل‌آرایی مراسم عروسی است که امروز تبدیل به ملزوماتی برای مقدمات ازدواج شده است.

* یک شاخه گل 60 هزار تومان

یک گلفروش در شرق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: دسته گل عروس از 40 هزار تومان تا 300 هزار تومان سفارش داریم.

وی تصریح می‌کند: مبلغ 300 هزار تومان شامل تزئینات با انواع گل‌های ارکیده از جمله سیمبدیوم که شاخه‌ای 60 هزار تومان است؛ ماشین عروس را از 100 هزار تومان تا 600 هزار تومان تزئین می‌کنیم.

یک گلفروش سیار نیز که در همه مناطق تهران سرویس می‌دهد، می‌گوید: تزئینات گل عروس و ماشین عروس را انجام می‌دهیم؛ دسته گل عروس از 50 هزار تومان تا 120 هزار تومان است یعنی بستگی به نوع گل دارد مثلاً تزئینات دسته گل عروس با گل رز مبلغ 50 هزار تومان می‌شود و اگر در آن گل ارکیده کار شود تا مبلغ 120 هزار تومان قیمت آن اضافه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد:‌ ماشین عروس هم از 150 هزار تومان تا 250 هزار تومان تزئین می‌کنیم که آن هم بستگی به گل و تعداد آن دارد.

یک گلفروش در جنوب تهران منطقه خاوران اظهار می‌دارد:‌ دسته‌گل عروس از 50 هزار تومان تا 250 هزار تومان داریم؛ ماشین عروس هم از 60 هزار تومان داشتیم تا 800 هزار تومان که بستگی به گل و تعداد آن دارد مثلاً یک شاخه گل سیمبدیوم که تعدادی گل بر روی آن است مبلغ 60 هزار تومان قیمت دارد که اگر از آن گل که نوعی ارکیده‌ است در ماشین عروس یا دسته گل عروس کار شود، قیمت آن بالا می‌رود.

خانم گلفروشی در منطقه نازی‌آباد تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد:‌ قیمت دسته گل عروس از 15 هزار تومان تا 50 هزار تومان است همچنین ماشین عروس از قیمت 50 هزار تومان تا 250 هزار تومان است.

وی می‌افزاید: به لحاظ کیفیت بسیار عالی و قیمت مناسب هفته‌ای 4،3 تا ماشین عروس که همراه با سفارش دسته گل عروس است داریم و می‌توانید خودتان بیایید و از نزدیک کارهای ما را نظاره کنید.

* دسته گل عروس 500 هزار تومان

آقای گلفروشی در منطقه فاز یک شهرک غرب اظهار می‌دارد: دسته گل عروس از 20 هزار تومان تا 500 هزار تومان سفارش داشتیم و افراد با توجه به انتخابی که دارند، قیمت آن را تعیین می‌کنند.

وی می‌افزاید:‌ ماشین عروس نیز از 100 هزار تومان تا 350 هزار تومان داشتیم که آن هم بستگی به انتخاب زوج‌های جوان یا نوع گلی که به کار می‌رود، تغییر قیمت دارد.

یکی از مسئولان شرکت ارائه خدمات و برگزاری مراسم ازدواج واقع در ستارخان اظهار می‌دارد: هزینه‌ دسته گل عروس از 40 هزار تومان تا 120 هزار تومان است همچنین ماشین عروس از 120 هزار تومان تا 400 هزار تومان هزینه دارد و بستگی به نوع انتخاب و ماشینی دارد که می‌خواهید بر روی آن گل بزنید.

آقای گلفروشی در منطقه پاسداران تهران بیان می‌دارد‌: دسته گل عروس از 70 هزار تومان تزئین می‌کنیم و تا 200 هزار تومان هم سفارش داشتیم؛ ماشین عروس هم از 100 هزار تومان هزینه داریم و تا 800 هزار تومان نیز تزئین کردیم.

* هزینه‌های بسیار در برگزاری مراسم عروسی ابزاری برای خودنمایی است

محمود ساعتچی، روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: در مطالعه رفتار آدمی گاهی به مواردی برخورد می‌کنیم که دقیقاً افراط و تفریط را در این رفتارها می‌توان به سادگی مشاهده کرد.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال در مراسم‌های عروسی و عزاداری‌ها می‌بینیم که دسته‌گل‌های بسیاری را مورد استفاده قرار می‌دهند و گاهاً هزینه‌هایی که برای آن پرداخت می‌شود، آنقدر زیاد است که می‌تواند صرف خود آن عروس و داماد شود و وسیله‌ای در خدمت عروس و داماد در زندگی باشد.

این استاد دانشگاه می‌گوید: گل‌هایی که تنها یکی دو روز بیشتر دوام ندارد و بزودی پژمرده می‌شود، ابزاری برای خودنمایی برخی افراد شده است در حالی که افرادی که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی دارند می‌دانند برای خوشحال کردن دیگران و برای مشارکت شادی‌شان با دیگران یک شاخه گل همراه با یادداشتی می‌تواند کافی باشد البته از نگاه برخی یک شاخه گل زشت تلقی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هر رفتاری که معقول به نظر می‌آید زمانی از نگاه دیگران زشت تلقی می‌شود در واقع ما باید یک بررسی اجمالی بر زشتی و زیبایی‌ها داشته باشیم چرا که اینها جایشان با هم عوض شده است.

ساعتچی تصریح می‌کند: هزینه‌کردن برای یک دسته گل عروس و تزئین ماشین عروس، جزئی از هزینه‌های گزاف ازدواج‌های تجملاتی است که اگر به منظور تظاهرنمایی نباشد می‌توانیم بگوییم بعضاً اجبار است و تا حدودی تبدیل به یک ارزش شده است که اگر دست کم گرفته شود، احترامی برای عروس خانم قائل نشده‌اند.

این روانشناس می‌افزاید: گل‌هایی که به عنوان مراسم عروسی یا عزا استفاده می‌شود ابراز نوعی احساس درونی ماست که به عنوان سمبل می‌توان چند شاخه گل زیبا را در مراسم‌ گذاشت تا طراوتی به محیط داده شود و این کار معقولانه نیست که مقادیر زیادی هزینه برای گل‌هایی بپردازیم که عمر آن بیش از دو سه روز نیست.

وی می‌گوید: با هزینه‌های گزافی که برخی افراد برای مراسم‌های خود بابت گل پرداخت می‌کنند می‌توان چند درد را درمان کرد یا بعضاً چند جوان را به خانه بخت فرستاد بنابراین باید در این خصوص حساس‌سازی صورت گیرد.

* ابراز متفاوت بودن برخی را تجملاتی می‌کند

عبدالکریم خیامی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: ابراز متفاوت بودن و شاخص بودن باعث شده است تا برخی افراد به دنبال تجملات و خودنمایی باشند که توسط ابزارهای گوناگون خود را به رخ دیگران بکشند.

وی می‌افزاید: اگر کانال‌های هنجارمند برای اینکه افراد خود را در جامعه به درستی ابراز کنند، تعریف نشده باشد، افراد برای نشان دادن تفاوت‌هایشان به کارهایی از جمله تجملات در برگزاری مراسم‌های خود دست می‌زنند.

خیامی تصریح می‌کند: فردی ماشین پراید دارد اما برای نشان دادن خود به همگان در یک شب ماشین مد بالای گران قیمتی را اجاره می‌کند در حالی که آقای داماد از طبقه پایین یا متوسط جامعه است و شاید یک خانه 50 متری در وسط شهر اجاره کرده است و دلیل این کار این است که در این یک شب به لحاظ اینکه همه او را می‌بینند به دنبال تشریفاتی برگزار کردن مراسم عروسی است.

* کارکرد تصویر در دهه اخیر به تجملات مراسم‌ها دامن می‌زند

وی می‌افزاید: دلیل دیگر آن، کارکرد تصویر است که در دهه اخیر به شدت بر تجملاتی برگزار کردن مراسم‌ها اثرگذار بوده است و در حالی که فیلمبرداری و عکاسی در مجالس‌ها باید در خدمت مراسم باشد، هم‌اکنون به دلیل غلبه تصویربرداری، این دوربین است که بر ما غلبه کرده است.

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: قدرت دوربین در حدی است که نه تنها داماد و عروس بلکه تمام اعضای اصلی این مراسم همه “بله‌گوی ” فیلمبردار هستند و به لحاظ اینکه آن را به عنوان سندی به منظور نحوه برگزاری مراسم در اختیار دارند از نگاه دوربین می‌خواهند خیلی از مسائل را غیر واقعی نشان دهند.

خیامی، فیلمبرداری را حضور پنهان واقعیت مجازی در عروسی می‌داند و می‌گوید: ما چقدر تلاش می‌کنیم تا همه مسائل را حسب نظر فیلمبردار پیاده کنیم لبخندها مصنوعی و راه‌رفتنمان غیر واقعی باشد از جمله این گل آرایی و ماشینی که انتخاب کردیم بعضاً مطابق میل فیلمبردار است.

وی چشم‌ و هم‌چشمی‌ها را در برگزاری مراسمات تجملاتی ملموس می‌داند و ادامه می‌دهد: گاهی اوقات طبقه اجتماعی نیز دامن به این تجملات می‌زند به فرض آقا داماد سطح اقتصادیش از خانواده عروس پایین‌تر است به همین لحاظ برای نشان دادن مسائلی نمادین در یک شب مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی از جمله تزئینات گل و ماشین عروس می‌شود.

خیامی با بیان اینکه در برخی از عروسی‌ها تبادل نشانه‌ها صورت می‌گیرد، می‌گوید: بعضاً در برخی مراسم‌ها، شب عروسی به منظور داد و ستد مالی بین خانواده‌هاست.

این جامعه‌شناس اظهار می‌دارد: عروسی که تمام می‌شود خاطره نشانه‌ها باقی می‌ماند اما خبری از نشانه‌های واقعی نیست؛ برخی خود را مقروض می‌کنند تا این نشانه‌ها را در یک شب به مبادله بگذارند تا در معرض دید همه قرار گیرد.

وی می‌افزاید: میان این تبادلات و داد و ستدهایی که در شب عروسی اتفاق می‌افتد با آنچه در واقعیت پس از آن اتفاق می‌افتد، فاصله معنادار به وجود می‌آید به این معنی که دختر و پسر وقتی وارد زندگی معمولی خود می‌شوند، درمی‌یابند که زندگی معمولی آنها بسیار متفاوت با آن یک شب است آنوقت در تبادلات معنای زندگی شخصی خود دچار مشکلات جدی می‌شوند.

*برگزاری مراسم‌های پرهزینه اعتبار برای زوج‌ها به همراه ندارد

سید جواد آرین‌منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: یکی از بندهای قانون تسهیل ازدواج در خصوص فرهنگ‌سازی و ترویج ازدواج‌های آسان در کشور است که اگر این امر محقق شود دیگر برگزاری مراسم‌های عروسی با سادگی، زشت تلقی نشده و پدیده ضد ارزش به حساب نمی‌آید.

وی تجملات در برگزاری مراسم‌های عروسی جوانان را عرف غلط در جامعه می‌داند و می‌گوید: عرف جامعه هزینه‌های نامتعارف را به نوعی به افراد تحمیل می‌کند یعنی اگر فردی این هزینه‌ها را به منظور تجملات در مراسم عروسی خود نداشته باشد مورد تمسخر قرار می‌گیرد و می‌گویند«چه ماشین ساده‌ای، چه لباس ارزان قیمتی» و موارد دیگر از این قبیل که متأسفانه در حال حاضر پدیده زشتی به حساب می‌آید.

آرین‌منش می‌افزاید: جامعه هزینه‌هایی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند که ما برای تغییر این فرهنگ غلط، در مجلس قانونی را به تصویب رساندیم و وظیفه رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما در این قانون به منظور فرهنگ‌سازی ازدواج‌های آسان کاملاً تعریف شده است بنابراین باید به جامعه این مطلب القا شود که برگزاری مراسم‌های پرهزینه اعتبار برای زوج‌ها به همراه ندارد.

* عروسی تمام می‌شود

عروسی تمام می‌شود و زوج‌های جوان با هزاران آرزو پا به خانه بخت می‌گذارند برخی آرزوهایشان در پول و چشم و هم چشمی‌ها خلاصه می‌شود و برخی دل در گرو محبت و پایداری یک زندگی توأم با تفاهم بر زیر یک سقف زندگی خود را آغاز می‌کنند.

عروسی تمام می‌شود و زوج‌هایی با آسودگی از برگزاری «ازدواج آسان» پا به یک زندگی پر از عشق می‌گذارند و به فردای فرزندانی می‌اندیشند که قرار است به آنها نیز این سادگی‌ها انتقال یابد.

عروسی تمام می‌شود اما برخی از زوج‌ها از پرداخت اقساط فردای خود نگران هستند که برای برگزاری عروسی‌ مجلل خود مجبور به دریافت وام و قرض از این و آن شدند چرا که ممکن بود اگر در برگزاری مراسم عروسی‌شان دست کمی از دختر خاله و پسرعموها و این و آن داشته باشند، احساس حقارت کنند.

عروسی تمام می‌شود این بار دخترکی دیگر گل‌‌های ماشین عروسی برادرش را با اندوه نه با شعف جدا کرده و بر زمین می‌اندازد چرا که آن گل‌ها نتوانسته بود برادرش را خوشحال کند بلکه با اصرار عروس مجبور به پرداخت هزینه آن شده بود؛ راستی مفهومی خوشبختی چیست؟ روزگاری گلی می‌توانست دخترکی را بخنداند و امروز چهره دخترک دیگری را عبوس و ناراحت کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط پاردو در تاریخ 1348/10/11 و 19:11 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست من
چندتا مطلب جدید و جالب تو وبلاگم گذاشتم از شما دعوت می کنم حتما به وبلاگم سر بزنید
>>نظر یادتون نره >نظر یادتون نره >نظر یادتون نره >نظر یادتون نره >نظر یادتون نره


کد امنیتی رفرش
درباره ما
از اینکه این سایت را جهت تماشا انتخاب کردید بی نهایت از شما ممنونیم.لطفا برای اعتلای سایت ما رو از نظراتتون محروم نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 869
  • کل نظرات : 369
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 406
  • آی پی دیروز : 100
  • بازدید امروز : 1,033
  • باردید دیروز : 246
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,409
  • بازدید ماه : 6,695
  • بازدید سال : 33,887
  • بازدید کلی : 1,964,977
  • کدهای اختصاصی