loading...
مجله اینترنتی پرنیان
پرنیان بازدید : 133 شنبه 25 دی 1389 نظرات (0)

متاسفانه بسیاری از مردم به ویژه جوانان نسبت به خطرات رفتارهای جنسی اگاهی کافی نداشته و شاید همین امر موجب افزایش آمار این بیماری در بین زنان ودختران شده است.

به گزارش «زن فردا»؛ طبق گفته وزیر بهداشت شیوه انتقال بیماری ایدز در کشور تغییر کرده و این چیزی ست که موجبات نگرانی بسیاری را فراهم کرده است.

به عقیده وی: “زمانی نگرانی انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی ها موجب افزایش موارد ابتلا به ایدز شده اند. متاسفانه جوانان و نوجوانان ما از از آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی برخوردار نیستند و این درحالی است که روسپی ها در جامعه پراکنده اند و مسائل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد ایدز در کشور می شود”.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود نیمی از افرادی که با ویروس ایدز زندگی می کنند را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و نسبت آلودگی در میان زنان در حال افزایش است و در کشورهایی که به شدت تحت تاثیر همه گیری قرار دارند، زنان و دختران ‌١۵ تا ‌٢۴ سال حدود ‌۶۴ درصد آلوده‌شدگان را تشکیل می دهند و توجه به این امر بسیار حائز اهمیت است.

دلایل ابتلا به بیماری در ایران
در ایران بر اساس اعلام وزارت بهداشت علل ابتلا به “اچ آی وی” در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا حالا در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد ۹/۶۹ درصد، رابطه جنسی۱/۹ درصد دریافت خون و فرآورده های خونی ۱/۱ درصد و انتقال از مادر به کودک ۶/۰ درصد بوده که از این رقم حدود ۳/۱۹ مورد هم راه انتقالشان نامعلوم بوده است.

اما آمارهای سال ۸۸ نشان می دهد که اعتیاد تزریقی ۳/۷۱ درصد، برقراری روابط جنسی ۶/۱۷ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۶/۱ درصد را تشکیل داده است، همچنین در ۵/۹ درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته راه انتقال نامشخص بوده است.

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز در کشور نیز بالا رفتن سن ازدواج و افزایش طلاق در کشور را از دلایل افزایش ایدز در کشور دانسته وابراز داشته است: “وقتی سن ازدواج بالا می رود و از سوی دیگر آمار طلاق روبه افزایش است به طبع تماس جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و درنتیجه شیوع موارد ابتلا به ایدز از طریق این شکل از تماس های جنسی شدت می یابد”.

در هر حال به نظر می رسد با توجه به آنچه گفته شد و همچنین در بسیاری از مجلات و سایت های خبری به آن اشاره می شود باید در این خصوص چاره ای اندیشید چراکه با افزایش رفتارهای پرخطر جنسی مطمئناً زنان ودختران نخستین و بیشترین قربانیان این امر خواهند بود.

برای مقابله با این معضل باید ازنظر کارشناسان علوم دینی، جامعه شناسی، روان شناسی و … هم استفاده کرد. درواقع آنچه مسلم است نیاز مبرم به فرهنگ سازی و واقع بینی در میان افراد به ویژه نسل جوان است.

البته نمی توان انکار کرد که روابط جنسی برخلاف اعتیاد جزء وجود آدمی ست و از سوی دیگر نیز جوان علاقه دارد روابط پرخطر را تجربه کند و این یک ادعا نیست، یک نظریه علمی است، ما باید واقعیت ها را بدانیم و قسمت های تاریک ماجرا را به جوانان نشان دهیم تا آنها با بررسی خواست های خویش از یک سو و نتایج آن ها از سوی دیگر بهترین تصمیم را در این خصوص بگیرند.

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی ست و دختران و پسران این مرزو بوم به دلیل فرهنگ دینی غنی که دارند تلاش می کنند کمتر به سمت رفتارهای ناهنجار کشیده شوند اما نباید دست پرقدرت شیطان را نادیده گرفت بلکه باید با کمک علمای دینی آنگونه که موجب دین زدگی در جوانان نگردد مسائل اینچنینی را روشن کرد.

به هر حال متأسفانه طبق آمارها شیوه انتقال ایدز در کشورمان تغییر کرده و به سمت رفتارهای پرخطر جنسی وروسپیگری کشیده شده است چیزی که مطمئناً ردپای تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را می توان در آن یافت.

طبق گفته پزشکان با توجه به آنکه از نشانه‌های بروز این بیماری، ابتلای پیاپی به بیماریهای باکتریایی، قارچی و ویروسی ست که در افراد سالم به ندرت رخ می‌دهد باید بدانیم زنان و دختران به دلایل جسمی، روانی و اجتماعی احتمال ابتلای بیشتری به ایدز دارند و توانمندسازی آنان می‌تواند در مهار همه‌گیری ایدز و دیگر معضلات فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشد.

در واقفع باید بدانیم دستگاه ایمنی زنان ممکن است به نحوی متفاوت به ویروس ایدز پاسخ دهد و همچنین هنگام درمان ضد ویروس زنان ممکن است اثرات جانبی بیشتری را تجربه کنند.

در ایران هرچند گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ‪ ۷۵درصد جمعیت مبتلا به ایدز در کشور معتادان تزریقی هستند، اما باید بدانیم روند حرکت انتقال این بیماری در حال حاضر از میان معتادان، به انجام‌دهندگان رفتارهای پرخطر جنسی سمت و سو گرفته است، که در این میان زنان تا حدود زیادی قربانیان بدون دخالت در ابتلا به این بیماری هستند.

سؤالی که شاید ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته است این است که اکنون چه باید کرد؟! آیا زمان آن فرا نرسیده است که دختران و پسران جوان را از همان دوران کودکی ونوجوانی با مسائل جنسی البته با مشاوره یک کارشناس و صاحب نظر آشنا کرد و آنها را نسبت به خطرات احتمالی آگاه کرد؟!

برچسب ها ایدز ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
از اینکه این سایت را جهت تماشا انتخاب کردید بی نهایت از شما ممنونیم.لطفا برای اعتلای سایت ما رو از نظراتتون محروم نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 869
  • کل نظرات : 369
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 109
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 273
  • بازدید ماه : 1,549
  • بازدید سال : 28,741
  • بازدید کلی : 1,959,831
  • کدهای اختصاصی